Deze overeenkomst omvat volgende onderdelen:
- Advies om te kunnen voldoen aan de nieuwe wetgeving na ingave van de plangegevens in de software.
- Opmaak van een startverklaring uiterlijk 8 dagen voor de start van de werken
- Tussentijds advies op de EPB-gegevens in het kader van de uiteindelijke verslaggeving.
- Eindverslaggeving naar de Vlaamse overheid via de EPB-eindaangifte. Deze verslaggeving dient te gebeuren ten laatste 6 maanden na ingebruikname van het project.
- Bij nieuwbouwprojecten en ingrijpende energetische renovaties wordt een EPC-attest afgeleverd.
Opdracht
De aangifteplichtige geeft middels onderhavige overeenkomst aan de verslaggever opdracht om de EPB-aangifte op te maken conform de uitgevoerde werken en dit alles op de wijze en volgens de modaliteiten zoals voorzien in het Energiedecreet van 8 mei 2009, het Energiebesluit van 19 november 2010 en de andere uitvoeringsbesluiten.
De aangifteplichtige en de verslaggever gaan de verbintenis aan om de verplichtingen na te komen welke door het Energiedecreet en de uitvoeringsbesluiten en door de artikelen van huidige overeenkomst aan hen zijn toevertrouwd.
Verplichtingen van de aangifteplichtige
De aangifteplichtige verbindt er zich toe aan de verslaggever alle nodige gegevens ter beschikking te stellen, desgevallend via de tussenkomst van de verschillende participanten in het bouwproces (de architect en de betrokken aannemers), teneinde de verslaggever in staat te stellen en toe te laten een EPB-aangifte op te stellen conform de uitgevoerde werken.
De aangifteplichtige
brengt de verslaggever op de hoogte van de gekozen optie (A,B,C) voor het inrekenen van de bouwknopen in de EPB-software (bouwknopen zijn niet van toepassing bij verbouwingen en uitbreidingen).
- Optie A: verregaande en gedetailleerde studie van elke afzonderlijke bouwknoop (zie speciale voorwaarden in offerte voor meerprijs)
- Optie B: EPB-aanvaarde bouwknopen. Deze bouwknopen worden één voor één geëvalueerd adhv. 3 basisregels.
- De verslaggever bezorgt een overzicht van alle bouwknopen, er worden eveneens principetekeningen bezorgd zodat de uitvoering ervan correct kan verlopen.
- Indien bepaalde bouwknopen niet standaard zijn, dan maakt de architect een detail van deze bouwknoop.
- Deze optie zit in de prijs inbegrepen
- Optie C – nauwelijks toegepast.
bezorgt tijdig alle nodige gegevens voor de start van de werken en voor aangifte, eventueel via de tussenkomst van de verschillende actoren in het bouwproces, teneinde de verslaggever in staat te stellen en toe te laten de controleberekening, startverklaring en EPB-aangifte op te stellen conform de toepasselijke wetgeving en conform de uitgevoerde werken:
- vóór de start van de werken: de plannen en de relevante karakteristieken van de schil en installaties die aan de basis liggen voor het opmaken van de bouwvergunning en/of aanbestedingsdossiers
- onmiddellijk na de uitvoering van de werken: minstens de volgende niet-exhaustief vermelde stavingsstukken: de plannen en de bestekken, gedetailleerde offertes (voor zover zij ook werden uitgevoerd) en gedetailleerde facturen van de aannemer(s), technische fiches, berekeningsnota’s…, waaruit met zekerheid door de verslaggever kan worden geconcludeerd welke materialen en installaties werden geleverd en geplaatst, aangevuld met productdocumentatie en technische fiches van de geleverde en geplaatste materialen en installaties; zie http://www.energiesparen.be/epb/stavingsstukken voor meer info.
laat in zijn overeenkomsten met de verschillende actoren in het bouwproces bepalen dat deze de voormelde informatie aan de verslaggever dienen te bezorgen binnen een maximumtermijn van twintig werkdagen na het ter beschikking komen van deze informatie en dat zij instaan voor de juistheid van de verstrekte informatie
brengt de verslaggever op de hoogte van alle wijzigingen die werden doorgevoerd in het ontwerp en/of de uitvoering
laat de verslaggever ten allen tijde toe de volledige bouwplaats en de omgeving van de bouwwerken te bezoeken en te onderzoeken
bezorgt het volledige informatiedossier binnen de maand na ingebruikname van het gebouw aan de verslaggever, zodat de wettelijke termijnen voor het indienen van de EPB-aangifte gerespecteerd kunnen worden. Indien er na verschillende aanmaningen en 20 werkdagen na een digitale aanmaning met de vraag naar gegevens geen reactie komt van de aangifteplichtige, zal de verslaggever geen eindaangifte indienen maar toch zijn eindfactuur sturen. Indien de bouwheer laattijdig is met het aanleveren van de nodige stavingsstukken, kan dit mogelijks gepaard gaan met boetes door het VEA.
ondertekent (al dan niet digitaal) de opgemaakte startverklaring en EPB-aangifte
archiveert en bewaart (al dan niet digitaal) de ondertekende startverklaring, de EPB-aangifte en alle stavingstukken in verband met de uitgevoerde EPB-maatregelen gedurende een periode van tien jaar na indienen van de EPB-aangifte.
Bij opschorting of beëindiging van zijn opdracht zal de bouwheer het Vlaams Energieagentschap verwittigen van de opschorting of beëindiging en de vermelding wie zijn dossier opvolgt.
Verplichtingen van de verslaggever
De voorafberekening van de EPB-eisen
- De verslaggever berekent voorafgaand aan de start van de werken of het ontworpen gebouw voldoet aan de EPB-eisen. Bij deze voorafgaande controleberekening gaat hij na of het ontwerp met de voorziene materialen en installaties aan de gestelde EPB-eisen voldoet. Indien de gestelde EPB-eisen niet gehaald worden dan zal hij dit verplicht dienen te melden aan de aangifteplichtige en aan de architect. De verslaggever zal hen vervolgens een niet-bindend advies geven over hoe alsnog aan de EPB-eisen zou kunnen voldaan worden. De verslaggever toont daarbij aan welke punten kunnen worden bijgestuurd en bakent de probleemzones af. Hij gaat vervolgens na of het ontwerp mits de gemaakte aanpassingen inderdaad aan de gestelde EPB-eisen voldoet. De aangifteplichtige zal daarbij de uiteindelijke beslissing nemen om te voldoen aan de EPB-eisen en de eventuele noodzakelijke bijsturingen.
- Op vraag van de aangifteplichtige zal de verslaggever ook de aanpassingen waartoe beslist wordt tijdens de uitvoering van de werken beoordelen en zo nodig narekenen en vergelijken met de geldende EPB-eisen. Indien blijkt dat deze aanpassingen het bereiken van de eisen in het gedrang brengen, zal hij dit melden aan de aangifteplichtige. Deze herrekeningen worden niet verrekend aan de Aangifteplichtige.
De opmaak, het indienen en bewaren van de startverklaring
- De verslaggever zal vóór de start van de werkzaamheden een startverklaring opstellen en in naam van de aangifteplichtige elektronisch indienen bij het Vlaams Energieagentschap. Hij kan dit enkel doen indien hij van de aangifteplichtige tijdig alle nodige informatie ontvangt.
- De verslaggever zal de ondertekende startverklaring en de bijhorende gegevens gedurende 3 jaar bewaren en ter beschikking houden van het Vlaams Energieagentschap. Deze termijn vangt aan vanaf het indienen van de EPB-aangifte.
De opmaak, het indienen en bewaren van de EPB-aangifte
- De verslaggever maakt, na de uitvoering van de werken, in opdracht van de aangifteplichtige de EPB-aangifte op en is ten aanzien van het Vlaams Energieagentschap verantwoordelijk voor de correcte rapportering in de EPB-aangifte van de feitelijke toestand (‘as-built’) van het gebouw in overeenstemming met de werkelijkheid. Het is de verantwoordelijkheid van de aangifteplichtige om het einde van de werken te melden aan de verslaggever.
- Tijdens en na de uitvoering van de werken moet de verslaggever alle documenten (technische fiches, plannen, offertes, facturen, …) verzamelen om zijn EPB-aangifte op correcte wijze te kunnen indienen via de Energieprestatiedatabank. De aangifteplichtige, de architect, de aannemer of installateur stellen die gegevens op eerste verzoek van de verslaggever ter beschikking. De EPB-aangifte dient binnen de 6 maanden na ingebruikname van het gebouw door de verslaggever te worden ingediend bij het Vlaams Energieagentschap. Indien het een nieuwbouw of energetische renovatie betreft zit hier tevens het EPC-attest bij.
- De EPB-verslaggever houdt gedurende 5 jaar een getekende versie van de aangifte bij, samen met bijbehorende plannen en bijlagen. Deze termijn vangt aan vanaf het indienen van de EPB-aangifte. Al deze documenten dienen ondertekend te zijn door de aangifteplichtige en de EPB-verslaggever. De EPB-verslaggever dient deze ondertekende versie ter beschikking te houden van het Vlaams Energieagentschap.
Verzekering
De Verslaggever heeft zijn beroepsaansprakelijkheid verzekerd.
Aansprakelijkheid
- De verslaggever is verantwoordelijk voor een correcte rapportering van de feitelijke toestand. Hij draagt echter geen verantwoordelijkheid voor het naleven van de EPB-eisen, noch voor het tijdig indienen van de EPB-aangifte of de uitstelverklaring door de aangifteplichtige (tenzij hij hiervan zelf de oorzaak is).
- De aangifteplichtige is gehouden de verslaggever te vrijwaren voor alle boetes, burgerrechtelijke gevolgen en schade die als gevolg van de miskenning van de wettelijke en reglementaire verplichtingen en bepalingen inzake het Energiedecreet en de uitvoeringsbesluiten ten laste van de verslaggever zouden worden gelegd en die te wijten zijn aan feiten en fouten waarvoor de verslaggever niet verantwoordelijkheid kan worden gesteld.
- De verslaggever heeft enkel een adviserende functie en staat niet in voor bouwfysische, bouwkundige, organisatorische of andere coördinatie-aspecten binnen het bouwproces. De verslaggever maakt een verslag dat betrekking heeft op de energieprestatie en het binnenklimaat van een gebouw of woning doch staat niet in voor de uitvoering hiervan.
- De verslaggever is niet aansprakelijk voor fouten in de software van het VEA.
Beëindiging van de overeenkomst
Ingeval van overlijden van de verslaggever of wanneer de verslaggever in de onmogelijkheid verkeert om zijn opdracht verder uit te voeren of ingeval van beëindiging van de overeenkomst zal de aangifteplichtige in zijn vervanging dienen te voorzien. Hij zal de naam van de nieuwe verslaggever per aangetekende brief meedelen aan de bevoegde instantie in een verklaring mede ondertekend door de architect belast met de controle en door de nieuwe verslaggever.
Indien de aangifteplichtige een einde stelt aan de overeenkomst betaalt hij aan de verslaggever het ereloon voor de uitgevoerde prestaties en een vergoeding voor gerechtvaardigde kosten en geleden schade die minimaal 20% bedraagt van het ereloon verschuldigd voor het overblijvend deel van de opdracht van de verslaggever.
Indien de aangifteplichtige de uitvoering van de werken niet heeft aangevat binnen het jaar na aanstelling van de verslaggever kan deze laatste besluiten dat de aangifteplichtige de overeenkomst heeft beëindigd en kan hij desgevallend aanspraak maken op de hiervoor vermelde vergoeding.
De verslaggever kan zijn opdracht beëindigen, zonder afbreuk te doen aan zijn recht op schadevergoeding indien de aangifteplichtige belemmert in de vervulling van zijn taak:
- indien de Aangifteplichtige nalaat de verslaggever de nodige gegevens te bezorgen.
- indien de aangifteplichtige weigert de startverklaring en de EPB-aangifte met de bijhorende documenten te ondertekenen
- indien de aangifteplichtige de verslaggever niet toelaat de werf en de omgeving te bezoeken en te onderzoeken.
- indien de aangifteplichtige niet tijdig of volledig de erelonen betaalt.
Huidige overeenkomst wordt geacht intuitu personae te zijn aangegaan. De verslaggever mag zijn opdracht als beëindigd beschouwen zo de aangifteplichtige ophoudt te bestaan of in geval de aangifteplichtige afziet van verdere uitvoering van het project of zijn project overdraagt.
Indien de woning verkocht of overgedragen wordt voordat de aangifte is opgemaakt, wordt, op vraag van de bouwheer, een tussentijds EPB-verslag opgemaakt. Hierna wordt de overeenkomst tussen de oorspronkelijk aangifteplichtige en de verslaggever beëindigd en wordt de eindfactuur opgemaakt. De verslaggever heeft namelijk geen contract met de koper of nieuwe aangifteplichtige.
Betwistingen
Deze overeenkomst is onderworpen aan het Belgisch recht. Elk geschil dat zou kunnen rijzen naar aanleiding van de uitvoering of de interpretatie van deze overeenkomst behoort tot de uitsluitende bevoegdheid van de Belgische rechtbanken.
Contractvoorwaarden veiligheidscoördinatie ontwerp – KB Tijdelijke en mobiele bouwplaatsen
Overeenkomst tot aanstelling veiligheidscoördinator ontwerp
We kunnen enkel optreden als veiligheidscoördinator ontwerp indien de bouwvergunning nog niet werd ingediend. Indien we na het indienen van de bouwvergunning zijn aangesteld, dan wordt er geen VGM-plan opgemaakt. Er worden wel richtlijnen gegeven om veilig te kunnen werken op de werf.
De taken van de veiligheidscoördinator ontwerp
- De veiligheidscoördinator ontwerp is belast om zorg te dragen voor de coördinatie inzake veiligheid en gezondheid tijdens de uitwerkingsfase van het ontwerp van het bouwwerk.
- De opdracht van veiligheidscoördinatie omvat alle coördinatietaken zoals ze zijn voorzien in artikel 18 van de wet van 4/08/1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en in artikel 4 sexies van het KB van 25/01/2001 betreffende de Tijdelijke of Mobiele Bouwplaatsen.
Taken opgelegd in de welzijnswet van 04/08/1996 (cf. Artikel 18) :
- Hij coördineert de uitvoering van de bepalingen van artikel 17 van de welzijnswet;
- Hij stelt een veiligheids- en gezondheidsplan op of laat dit opstellen waarin de op de betrokken bouwplaats toepasselijke regels worden vermeld, eventueel rekening houdend met de exploitatiewerkzaamheden op de bouwplaats en waarin voorts specifieke maatregelen voorkomen met betrekking tot de werkzaamheden die behoren tot de door de Koning bepaalde categorieën;
- Hij stelt een dossier samen dat is aangepast aan de kenmerken van het bouwwerk en waarin de voor de veiligheid en gezondheid nuttige gegevens worden vermeld, waarmee bij latere werkzaamheden moet worden rekening gehouden.
Taken opgelegd in het KB Tijdelijke of mobiele bouwplaatsen van 25/01/2001 (cf. artikel 4 sexies) :
- Hij stelt het veiligheids- en gezondheidsplan op en neemt hierin de keuzen, bedoeld in artikel 17 van de welzijnswet, in op evenals de voor de veiligheid en gezondheid kritieke fasen waarop de coördinator verwezenlijking ten minste op de bouwplaats moet aanwezig zijn;
- Hij past het veiligheids- en gezondheidsplan aan aan elke wijziging aangebracht aan het ontwerp;
- Hij maakt de elementen uit het veiligheids- en gezondheidsplan over aan de tussenkomende partijen voor zover deze elementen hen betreffen;
- Hij zorgt ervoor dat de betrokkenen schriftelijk in kennis gesteld worden van hun eventuele gedragingen, handelingen, keuzen of nalatigheden die in strijd zijn met de algemene preventieprincipes; daartoe mag hij ook een coördinatiedagboek aanwenden;
- Hij adviseert de opdrachtgever inzake de overeenstemming van het document gevoegd bij de offertes, bedoeld in artikel 30, tweede lid, 1 °, met het veiligheids- en gezondheidsplan en stelt hen in kennis van eventuele niet-overeenstemmingen;
- Hij opent het postinterventiedossier en het coördinatiedagboek, houdt ze bij en vult ze aan;
- Hij draagt het veiligheids- en gezondheidsplan, het coördinatiedagboek en het postinterventiedossier over aan de opdrachtgever en stelt die overdracht en het einde van het ontwerp van het bouwwerk schriftelijk vast.
De opdracht beperkt zich heden tot datgene dat binnen het bestaande werfdossier van ontwerp, plannen en bestek, bekend is. Wijzigingen aan deze bestaande documenten hebben mogelijk een invloed op de afwerking van deze opdracht. De veiligheidscoördinator ontwerp maakt hiervoor het nodige voorbehoud tegenover de door de ontwerper en/of opdrachtgever afgegeven documenten.
Aanvang van de opdracht
- De veiligheidscoördinator ontwerp verbindt zich ertoe om zijn opdracht aan te vangen na en vanaf ondertekening van het contract.
- Indien de opdrachtgever om een bepaalde reden de aanvang van de werken uitstelt zal hij de veiligheidscoördinator ontwerp hiervan zo spoedig mogelijk, en ten minste 5 kalenderdagen voor de oorspronkelijke aanvangsdatum, in kennis stellen.
Verplichtingen van de bouwdirectie belast met het ontwerp
Taak van de architect (indien bouwwerk < 500 m²) of van de opdrachtgever (indien bouwwerk > 500m² of werken die behoren tot bijlage V)
Erop toezien dat de veiligheidscoördinator ontwerp:
- zijn opdrachten volledig en adequaat vervult;
- betrokken wordt bij alle etappes van de werkzaamheden betreffende de uitwerking, wijzigingen en aanpassingen van het ontwerp van het bouwwerk;
- alle informatie krijgt die nodig is voor de uitvoering van zijn opdrachten; hiertoe wordt de coördinator uitgenodigd op alle vergaderingen, georganiseerd door de bouwdirectie belast met het ontwerp, en ontvangt hij alle door deze bouwdirectie verwezenlijkte studies binnen een termijn die hem toelaat zijn opdrachten uit te voeren;
- bij het einde van zijn opdracht een exemplaar van het geactualiseerde veiligheids- en gezondheidsplan, het geactualiseerde coördinatiedagboek en het geactualiseerde postinterventiedossier overmaakt.
Zonder afbreuk te doen aan de verantwoordelijkheden van de verschillende tussenkomende partijen, ziet de bouwdirectie belast met het ontwerp – de opdrachtgever erop toe dat de verschillende tussenkomende partijen samenwerken en hun activiteiten coördineren, teneinde aan de veiligheidscoördinator ontwerp de bevoegdheid, de middelen en de informatie te verzekeren, nodig voor de goede uitvoering van zijn opdrachten. Zo zal de veiligheidscoördinator ontwerp ook uitgenodigd worden door de opdrachtgever of de bouwdirectie belast met het ontwerp op vergaderingen belangrijk in het kader van artikel 17 van de welzijnswet.
Aansprakelijkheid, verzekering, garantieperiode
De veiligheidscoördinator ontwerp neemt geen enkele burgerrechterlijke of strafrechtelijke aansprakelijkheid over van alle bouwintervenanten.
De veiligheidscoördinator ontwerp zal zich op een gepaste manier laten verzekeren om zijn mogelijke aansprakelijkheid te dekken.
Overlegmomenten
- In samenspraak met opdrachtgever en bouwdirectie belast met ontwerp moet een overlegmoment bepaald worden om volgende zaken vast te leggen:
- de bouwkundige, technische of organisatorische keuzen gemaakt door de opdrachtgever en de bouwdirectie belast met ontwerp worden besproken zodat de coördinatorontwerp deze kan vast leggen in het VGM plan. Afspraak op verplaatsing voordat de werken gestart zijn, zijn niet inbegrepen in onze offerte en worden apart gefactureerd aan 150€ per bezoek;
- algemene preventiebeginselen in functie van de planning van de verschillende werken of werkfasen
- raming van de duur van de verwezenlijking van de verschillende werken of werkfasen
Gelieve ons passende data door te geven voor deze bespreking.
Aansprakelijkheid, verzekering, garantieperiode
De veiligheidscoördinator verwezenlijking neemt geen enkele burgerrechterlijke of strafrechterlijke aansprakelijkheid over van alle bouwintervenanten.
De veiligheidscoördinator verwezenlijking zal zich op een gepaste manier laten verzekeren zoals opgelegd door Afdeling VII, onderafdeling V, art. 65 van het KB van 25/01/2001 om zijn mogelijke aansprakelijkheid te dekken.
Indien de opdrachtgever vroegtijdig een einde maakt aan deze overeenkomst, zelfs om reden van budgettaire aard, vervallen alle verplichtingen van de aangestelde veiligheidscoördinator verwezenlijking ten overstaande van de opdrachtgever.
Praktische regelingen
Een volledige veiligheidsdossier wordt per aangetekend schrijven overgemaakt aan de bouwheer om, zodra de werken starten en de infrastructuur het mogelijk maakt, door hem te worden gedeponeerd op de werf en te worden bewaard. Geen enkele uitvoerder mag werken aanvangen zonder, middels het in de map bevindend formulier, het Veiligheids- en gezondheidsplan te hebben onderschreven voor kennisname en intentieverklaring tot goede uitvoering. De architect volgt dit op en gaat over tot sancties indien de uitvoerders in gebreke zijn en blijven.
Door de coördinator wordt één postinterventiedossier opgemaakt, ook indien het project meerdere eenheden omvat. Indien gewenst kunnen aparte postinterventiedossiers worden opgemaakt, hiervoor wordt een kost van 20€ excl. BTW gerekend. Dit bevat gegevens en documenten die enkel de participanten kunnen verschaffen of doen verschaffen. De coördinator vraagt tijdens of te tegen het einde van de werken deze gegevens op bij de betrokken partijen. De partijen die in gebreke blijven zullen er toe gehouden zijn deze ontbrekende elementen, gegevens en documenten alsnog zelf toe te voegen aan het Postinterventiedossier. De coördinator acteert in het Postinterventiedossier de verschafte en ontbrekende elementen
De Opdrachtgever ziet er nauwkeuring op toe dat de eerstoptredende uitvoerder, tenminste 15 dagen op voorhand, de wettelijk voorgeschreven voorafgaande meldingen doet aan de RSZ, het NAVB en de Technische Inspectie. Op de daartoe voorziene formulieren dient als veiligheidscoördinator-ontwerp en verwezenlijking de naam van de natuurlijke persoon zoals vermeld op blad 1 te worden ingevuld.
Aan de in het verslag van werfbezoek gemaakte opmerkingen dient door de betrokken uitvoerder onmiddellijk gevolg te worden gegeven om het risico te doen ophouden of te beperken. Indien de betrokken uitvoerder hieraan geen gevolg heeft gegeven bij het volgende werfbezoek zal de coördinator in achtereenvolgende stappen:
- De architect verzoeken te willen treden ten opzichte van de in gebreke blijvende uitvoerder.
- Het NAVB verzoeken ter plaatse te komen teneinde de overtredingen officieel vast te stellen.
- De Technische Inspectie verzoeken ter plaatse te komen voor het opmaken van een PV, leidend tot eventuele vervolging en/of de eventuele tijdelijke sluiting van de werf tot het risico-element werd verwijderd.
Contractvoorwaarden veiligheidscoördinatie verwezenlijking – KB Tijdelijke en mobiele bouwplaatsen
De taken van de veiligheidscoördinator verwezenlijking
De veiligheidscoördinator verwezenlijking is belast om zorg te dragen voor de coördinatie van de veiligheid tijdens de verwezenlijking van de werken.
Deze opdracht van veiligheidscoördinatie omvat alle coördinatietaken zoals ze zijn voorzien in artikel 22 van de wet van 4/08/1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en in artikel 4 quinquies decies van het KB van 25/01/2001 betreffende de Tijdelijke of Mobiele Bouwplaatsen.
Taken opgelegd in de welzijnswet van 18/09/1996 (cf. artikel 22):
Hij coördineert de tenuitvoerlegging van de algemene beginselen inzake preventie en veiligheid bij de technische of organisatorische keuzen met het oog op de planning van de verschillende werken en werkfasen die tegelijkertijd of na elkaar worden uitgevoerd evenals bij de raming van de duur van de uitvoering van de verschillende werken of werkfasen;
Hij coördineert de tenuitvoerlegging van de relevante bepalingen om ervoor te zorgen dat de aannemers de algemene preventiebeginselen en de na te leven beginselen tijdens de verwezenlijking van het bouwwerk bedoeld in artikelen 4, 5 en 15 van de welzijnswet coherent toepassen; het veiligheids- en gezondheidsplan toepassen;
Hij brengt eventuele aanpassingen aan in het veiligheids-en gezondheidsplan en het postinterventiedossier of laat deze aanbrengen naar gelang van de voortgang van de werken en de eventueel daarin aangebrachte wijzigingen;
Hij organiseert de samenwerking en de coördinatie van de aannemers, ook van die welke elkaar op de bouwplaats opvolgen, met het oog op de bescherming van de werknemers en de preventie van ongevallen en van beroepsmatige gezondheidsrisico’s, alsmede de wederzijdse informatie; Hij coördineert de controle op de juiste toepassing van de werkprocedures;
Hij treft de nodige maatregelen opdat alleen bevoegde personen de bouwplaats kunnen betreden.
Taken opgelegd in het KB Tijdelijke of mobiele bouwplaatsen van 25/01/2001 (cf. artikel 4 quinquies decies):
- Hij past het veiligheids- en gezondheidsplan aan overeenkomstig de bijlage I, deel A, afdeling II, tweede lid en maakt de elementen van het aangepaste veiligheids- en gezondheidsplan over aan de tussenkomende partijen voor zover deze elementen hen aanbelangen;
- Hij zorgt ervoor dat de betrokkenen schriftelijk in kennis worden gesteld van hun eventuele gedragingen, handelingen, keuzen of nalatigheden die in strijd zijn met de algemene preventieprincipes; daartoe mag hij ook een coördinatiedagboek aanwenden;
- Hij roept een eventuele coördinatiestructuur samen overeenkomstig de bepalingen van artikel 40;
- Hij vult het postinterventiedossier aan in functie van de elementen van het geactualiseerde veiligheids- en gezondheidsplan die voor de uitvoering van latere werkzaamheden aan het bouwwerk van belang zijn;
- Hij draagt, bij de voorlopige oplevering van de werken, of bij ontstentenis, bij de oplevering van de werken, het geactualiseerde veiligheids- en gezondheidsplan, het geactualiseerde coördinatiedagboek en het postinterventiedossier over aan de opdrachtgever en stelt die overdracht vast in een proces-verbaal dat bij het postinterventiedossier wordt gevoegd; de coördinator aangesteld in toepassing van artikel 4decies, §2, 3°, draagt deze documenten evenwel over aan de bouwdirectie die hem aanstelde;
- Hij gaat in op het op grond van de coördinatie van de veiligheid of de gezondheid van gemotiveerd verzoek van één of meer tussenkomende partijen om op de bouwplaats aanwezig te zijn.
De opdracht beperkt zich heden tot datgene dat binnen het bestaande werfdossier van ontwerp, plannen en bestek, bekend is. Wijzigingen aan deze bestaande documenten hebben mogelijk een invloed op de afwerking van deze opdracht. De veiligheidscoördinator verwezenlijking maakt hiervoor het nodige voorbehoud tegenover de afgegeven documenten.
Aanvang van de opdracht, einde van de opdracht
De veiligheidscoördinator verwezenlijking verbindt zich ertoe om zijn opdracht aan te vangen van bij de start van de verwezenlijking van de werken. Uiteraard moet het contract reeds ondertekend zijn en moet hij op de hoogte gebracht worden van de start van de werken. Alle documenten die de opdrachtgever heeft ontvangen van de coördinator ontwerp worden bezorgd aan de coördinator verwezenlijking.
Indien de opdrachtgever om een bepaalde reden de aanvang van de werken uitstelt zal hij de veiligheidscoördinator verwezenlijking hiervan zo spoedig mogelijk, en ten minste 5 kalenderdagen voor de oorspronkelijke aanvangsdatum, in kennis stellen.
Indien de bouwheer de einddatum van de werken niet laat weten, wordt het postinterventiedossier opgesteld ofwel bij een zichtbaar einde van de kritieke fasen van de werken, ofwel maximum 2 jaar na de start van de werken. Indien de bouwheer de veiligheidscoördinator informeert over een later tijdstip van einde van de werken, kan de contractperiode verlengd worden in onderling overleg, mede in functie van de kritieke fasen van de werken.
Verplichtingen van de bouwdirectie belast met de verwezenlijking
Taak architect (indien bouwwerk < 500m²) of van de opdrachtgever (indien bouwwerk > 500m² of werken die behoren tot bijlage V)
Erop toezien dat de veiligheidscoördinator verwezenlijking in het bezit gesteld wordt van een exemplaar van het veiligheids- en gezondheidsplan, van het eventuele coördinatiedagboek en van het postinterventiedossier.
De bouwdirectie belast met de aanstelling van de veiligheidscoördinator verwezenlijking – de opdrachtgever ziet erop toe dat de veiligheidscoördinator verwezenlijking:
- zijn opdrachten volledig en adequaat vervult;
- betrokken wordt bij alle etappes van de werkzaamheden betreffende de verwezenlijking van het bouwwerk;
- alle informatie krijgt die nodig is voor de uitvoering van zijn opdrachten; hiertoe wordt de coördinator uitgenodigd op alle vergaderingen, georganiseerd door de bouwdirectie belast met de uitvoering of door de bouwdirectie belast met de controle op de uitvoering, en ontvangt hij alle door deze bouwdirecties verwezenlijkte studies binnen een termijn die hem toelaat zijn opdrachten uit te voeren;
- bij het einde van zijn opdracht één exemplaar van het coördinatiedagboek en het postinterventiedossier digitaal overmaakt. Er wordt één postinterventiedossier opgemaakt per opdracht, ook indien dit gebouw meerdere eenheden bevat. Bij uitzondering kan er per eenheid een apart postinterventiedossier worden opgemaakt, hiervoor wordt een kost van 20€ excl. BTW gerekend per bijkomend postinterventiedossier.
Zonder afbreuk te doen aan de verantwoordelijkheden van de verschillende tussenkomende partijen, zien de personen belast met de aanstelling van de veiligheidscoördinator verwezenlijking erop toe dat de verschillende tussenkomende partijen samenwerken en hun activiteiten coördineren, teneinde aan de coördinator de bevoegdheid, de middelen en de informatie te verzekeren, nodig voor de goede uitvoering van zijn opdrachten.
Kritieke fasen waarop de veiligheidscoördinator verwezenlijking ten minste op de bouwplaats moet aanwezig zijn
De veiligheidscoördinator moet op de bouwplaats aanwezig zijn als er werkzaamheden geschieden waar specifieke risico’s aanwezig zullen zijn. Om deze reden moet hij dan ook de hoogte gehouden worden van de planning der werken. Kritieke fases zijn: Aanvang van de grondwerken/uitgraven van kelderruimte, Aanvang van de metselwerken, Plaatsen van verdiepingsvloeren, Aanvang van de dakwerken. Ook de start- en einddatum van de werken moeten gemeld worden aan de veiligheidscoördinator. Zonder deze data te ontvangen kunnen de werken niet aanvangen.
Aansprakelijkheid, verzekering, garantieperiode
De veiligheidscoördinator verwezenlijking neemt geen enkele burgerrechterlijke of strafrechterlijke aansprakelijkheid over van alle bouwintervenanten.
De veiligheidscoördinator verwezenlijking zal zich op een gepaste manier laten verzekeren zoals opgelegd door Afdeling VII, onderafdeling V, art. 65 van het KB van 25/01/2001 om zijn mogelijke aansprakelijkheid te dekken.
Indien de opdrachtgever vroegtijdig een einde maakt aan deze overeenkomst, zelfs om reden van budgettaire aard, vervallen alle verplichtingen van de aangestelde veiligheidscoördinator verwezenlijking, ten overstaande van de opdrachtgever.
De verzekering voor werkongevallen kan je opvragen bij kristof@e-klips.be
De BA verzekering voor EPB-verslaggevers en veiligheidscoördinatoren kan je opvragen bij kristof@e-klips.be
Deze overeenkomst omvat volgende onderdelen:
- Coördinatie: melding aan het kwaliteitskader, openen van het dossier, ingeven van alle gekende partijen.
- Ontwerp: uittekenen van een ventilatieplan met toevoer, afvoer, doorvoer, ventilatiesysteem en diameters van de kanalen.
- Regelbare toevoeropeningen: ingeven van de toevoeropeningen bij het kwaliteitskader.
- Doorvoeropeningen: doorgeven van de doorvoer van alle ruimtes aan het kwaliteitskader.
- Mechanische ventilatie: meten van de ventilatiedebieten.
De aangifteplichtige geeft middels onderhavige overeenkomst opdracht aan de verslaggever om de ventilatieverslaggeving op te maken conform de uitgevoerde werken en dit alles op de wijze en volgens de modaliteiten zoals voorzien in de STS-P 73-1. De aangifteplichtige en de verslaggever gaan de verbintenis aan om de verplichtingen na te komen welke door de STS-P 73-1 en onderstaande voorwaarden aan hen zijn toevertrouwd.
Verplichtingen van de aangifteplichtige
De aangifteplichtige verbindt er zich toe aan de ventilatieverslaggever alle nodige gegevens ter beschikking te stellen, desgevallend via de tussenkomst van de verschillende participanten in het bouwproces (de architect en de betrokken aannemers), teneinde de ventilatieverslaggever in staat te stellen en toe te laten een ventilatie-aangifte op te stellen conform de uitgevoerde werken.
De aangifteplichtige
bezorgt de plannen en de relevante gegevens over het te plaatsen ventilatiesysteem die aan de basis zullen liggen voor het opmaken van de aanbestedingsdossiers.
brengt de verslaggever op de hoogte van het gekozen ventilatiesysteem (A, A+, B, C, C+, D, D+).
stelt onmiddellijk na de uitvoering van de werken minstens de volgende niet exhaustief vermelde gegevens ter beschikking:
- de plannen en de bestekken
- gedetailleerde offertes (voor zover zij ook werden uitgevoerd)
- gedetailleerde facturen van de aannemer(s) waaruit met zekerheid door de ventilatieverslaggever kan worden afgeleid welke materialen en installaties werden geleverd en geplaatst, aangevuld met productdocumentatie en technische fiches van de geleverde en geplaatste materialen en installaties.
zal er in zijn overeenkomsten met de verschillende participanten op toezien dat deze bepalen dat de participanten de ventilatieverslaggever deze informatie bezorgen en dat zij instaan voor de juistheid van de verstrekte informatie.
verbindt er zich toe de verslaggever op de hoogte te brengen van alle wijzigingen die werden doorgevoerd in het ontwerp en/of de uitvoering.
laat de ventilatieverslaggever ten allen tijde toe de werf en de omgeving te bezoeken en te onderzoeken.
zorgt dat alle toevoer- en afvoermondjes voldoende bereikbaar zijn tijdens de ventilatiemeting. Ook moet het ventilatiesysteem zelf toegankelijk zijn zodat het werkelijk vermogen kan worden gemeten.
bezorgt het volledige dossier binnen de maand na ingebruikname van het gebouw aan de ventilatieverslaggever zodat deze voldoende tijd heeft voor het opmaken van het ventilatie-attest.
Verplichtingen van de ventilatieverslaggever
Coördinatie
De ventilatieverslaggever-coördinatie zorgt dat alle gegevens tijdig worden ingegeven bij het kwaliteitskader en overleg pleegt met de betreffende EPB-verslaggever. De kost voor het openen van het dossier bij het kwaliteitskader zit inbegrepen in de offerteprijs.
Op vraag van de aangifteplichtige zal de ventilatieverslaggever ook de aanpassingen waartoe beslist wordt tijdens de uitvoering van de werken beoordelen en zo nodig narekenen en vergelijken met de geldende eisen. Indien blijkt dat deze aanpassingen het bereiken van de eisen in het gedrang brengen, zal hij dit melden aan de aangifteplichtige. Deze herrekeningen worden niet verrekend aan de aangifteplichtige.
Ontwerp
Wanneer de bouwheer zijn voorkeur voor een bepaald ventilatiesysteem heeft bezorgd, maakt de ventilatieverslaggever-ontwerp een ventilatievoorontwerp op. Op het ventilatieplan zal de locatie van het betreffende ventilatiesysteem terug te vinden zijn. Er wordt een voorstel gedaan voor het tracé van de ventilatiekanalen. Dit wordt visueel voorgesteld op het plan. De diameters van de kanalen worden vermeld. Verder worden toevoer, doorstroom en afvoer visueel voorgesteld, samen met vermelding van de nodige debieten. Tot slot wordt er voor gezorgd dat het systeem in balans is, dit betekent dat het toevoerdebiet ongeveer gelijk is als het afvoerdebiet (maximaal 10% afwijking).
Regelbare toevoer
De ventilatieverslaggever regelbare toevoer zorgt voor de ingave van de regelbare toevoeren bij het kwaliteitskader. Dit is niet van toepassing bij een ventilatiesysteem B, D en D+.
Doorvoer
De ventilatieverslaggever doorvoer zorgt voor de ingave van de werkelijke doorvoeren (spleten onder de deur) bij het kwaliteitskader. Indien er op het moment van de meting nog geen binnendeuren aanwezig zijn, dan moet de werkelijke toestand worden gerapporteerd en zal de volledige opening in rekening worden gebracht. Hierdoor wordt automatisch voldaan aan de eisen voor doorvoer.
Mechanische ventilatie
De ventilatieverslaggever mechanische ventilatie meet de werkelijke ventilatiedebieten.
- Bij een systeem C of C+ worden enkel de afvoerdebieten gemeten.
- Bij een systeem D of D+ worden zowel de toevoerdebieten (pulsie) als afvoerdebieten (extractie) gemeten.
Deze worden na de meting bezorgd aan het kwaliteitskader.
Tijdens en na de uitvoering van de werken moet de ventilatieverslaggever-coördinatie alle documenten (technische fiches, plannen, offertes, facturen, …) verzamelen om zijn aangifte op correcte wijze te kunnen indienen bij het kwaliteitskader. De aangifteplichtige, de architect, de aannemer of installateur stellen die gegevens op eerste verzoek van de ventilatieverslaggever ter beschikking.
Termijn
De EPB-aangifte dient binnen de 12 maanden na ingebruikname van het gebouw door de EPB-Verslaggever te worden ingediend bij het Vlaams Energieagentschap. Dit kan niet worden ingediend zonder dat het ventilatiedossier volledig werd afgerond. Het is dus van belang dat alle metingen tijdig kunnen doorgaan.
Aansprakelijkheid
De ventilatieverslaggever is verantwoordelijk voor een correcte rapportering van de feitelijke toestand. Hij draagt echter geen verantwoordelijkheid voor het naleven van de ventilatie-eisen, noch voor het tijdig indienen van de EPB-aangifte of de uitstelverklaring door de aangifteplichtige (tenzij hij hiervan zelf de oorzaak is).
De aangifteplichtige is gehouden de ventilatieverslaggever te vrijwaren voor alle boetes, burgerrechtelijke gevolgen en schade die als gevolg van de miskenning van de wettelijke en reglementaire verplichtingen en bepalingen inzake de STS-P 73-1 ten laste van de ventilatieverslaggever zouden worden gelegd en die te wijten zijn aan feiten en fouten waarvoor de ventilatieverslaggever niet verantwoordelijkheid kan worden gesteld.
Beëindiging van de overeenkomst
Indien de aangifteplichtige een einde stelt aan de overeenkomst betaalt hij aan de verslaggever het ereloon voor de uitgevoerde prestaties en een vergoeding voor gerechtvaardigde kosten en geleden schade die minimaal 20% bedraagt van het ereloon verschuldigd voor het overblijvend deel van de opdracht van de ventilatieverslaggever.
Indien de aangifteplichtige de uitvoering van de werken niet heeft aangevat binnen het jaar na aanstelling van de Verslaggever kan deze laatste besluiten dat de aangifteplichtige de overeenkomst heeft beëindigd en kan hij desgevallend aanspraak maken op de hiervoor vermelde vergoeding.
Bij opschorting of beëindiging van zijn opdracht zal de ventilatieverslaggever het kwaliteitskader hiervan op de hoogte brengen.
De ventilatieverslaggever kan zijn opdracht beëindigen, zonder afbreuk te doen aan zijn recht op schadevergoeding indien de aangifteplichtige belemmert in de vervulling van zijn taak:
- indien de aangifteplichtige nalaat de ventilatieverslaggever de nodige gegevens te bezorgen.
- indien de Aangifteplichtige de ventilatieverslaggever niet toelaat de werf en de omgeving te bezoeken en te onderzoeken.
Huidige overeenkomst wordt geacht intuitu personae te zijn aangegaan. De ventilatieverslaggever mag zijn opdracht als beëindigd beschouwen zo de aangifteplichtige ophoudt te bestaan of in geval de aangifteplichtige afziet van verdere uitvoering van het project of zijn project overdraagt.
Ingeval van overlijden van de ventilatieverslaggever of wanneer de ventilatieverslaggever in de onmogelijkheid verkeert om zijn opdracht verder uit te voeren of ingeval van beëindiging van de overeenkomst zal de aangifteplichtige in zijn vervanging dienen te voorzien. Hij zal de naam van de nieuwe ventilatieverslaggever per aangetekende brief meedelen aan de bevoegde instantie in een verklaring mede ondertekend door de architect belast met de controle en door de nieuwe verslaggever.
Betwistingen
Deze overeenkomst is onderworpen aan het Belgisch recht.
Elk geschil dat zou kunnen rijzen naar aanleiding van de uitvoering of de interpretatie van deze overeenkomst behoort tot de uitsluitende bevoegdheid van de Belgische rechtbanken.
Deze overeenkomst omvat volgende diensten en/of attesten
- Uitvoeren van een blowerdoortest: meting bij onder- en bij overdruk van het gebouw in zijn totaliteit
- Berekening van het debiet en het aantal luchtwisselingen
- Opsporen van grote luchtlekken: lokalisatie van kieren en openingen waar het gebrek in de luchtdichtheid zich manifesteert
- Mondeling advies voor verbetering van bepaalde tekortkomingen
- Gebruik van apparatuur, materiaal, werkuren en verplaatsing
- Opmaken van een proefverslag
- Attest kwaliteitskader
Niet inbegrepen is:
- Het aanbrengen van verbeteringen aan de luchtdichtheid.
- Voorafgaandelijke werfbezoek(en).
Blowerdoortest
De meting wordt uitgevoerd met een erkend blowerdoortoestel, bij voorkeur in te bouwen in de meest luchtdichte opening. Gewenste afmetingen: een opening van minimaal 70 cm en maximaal 130 cm breedte en minimaal 115 cm en maximaal 240 cm hoogte. De diepte (dikte) van de openingen dient minstens 2,5 cm te zijn.
De apparatuur bestaat in wezen uit een geijkte ventilator met regelbare snelheid waarmee een onder- of overdruk wordt opgebouwd van 50 Pa. Door omrekening kan het luchtvolume en het aantal luchtwisselingen per uur worden berekend. Maximaal debiet: 8.500 m³ /uur per ventilator.
Belasting van het gebouw
De bij de meting uitgeoefende luchtdrukken van ±25 tot ±70 Pa stemmen overeen met de winddruk uitgeoefend op het gebouw bij windsnelheden tussen 5 en 12 m/s (15 tot 35 km/u of 3 tot 7 Beaufort). 50 Pa stemt overeen met 5 mm waterkolom; 1 m² gebouwoppervlak wordt belast met 5 kg.
Meetresultaten
Conform het lastenboek worden volgende meetresultaten berekend:
- het aantal luchtwisselingen per uur van het verwarmde volume bij een proefdruk van 50 Pa (n50 in 1/h)
- de v50-waarde (in m³/uur/m²)
- de totale luchtvolumestroom per uur bij 50 Pa
Becommentariëring van de luchtlekken
Voor verder onderzoek wordt het te testen gebouwdeel onderworpen aan een onderdruk van 50Pa.
Randvoorwaarden voor een standaardmeting
NBN D50-001 en NBN EN 13829
Voor een geldige meting met bewijskracht is het belangrijk de planning van de uitvoering van de bouwwerkzaamheden en het ogenblik van de meting op elkaar af te stemmen. Het gebouw moet zich in een toestand bevinden die in sterke mate overeenstemt met de normale gebruikstoestand. Alle bouwonderdelen en bouwelementen die een duidelijke invloed hebben op de luchtdichtheid, moeten aangebracht zijn:
- De pleister op massieve buitenmuren moet aangebracht zijn.
- De luchtdichtingslaag moet aangebracht zijn bij de lichte constructies.
- De bouwelementen moeten luchtdicht op elkaar aangesloten zijn (buitenschrijnwerk).
- Alle doorboringen in de gebouwschil voor elektriciteit, sanitair, CV, verluchting enz. moeten uitgevoerd zijn.
- Geen tijdelijke fixaties: schrijnwerk, luiken, platen en dergelijke horen permanent gefixeerd te zijn.
Daartegenover staat dat de test mogelijk kan worden uitgevoerd onafhankelijk van de volgende bouwwerkzaamheden:
- aanbrengen van buitenbepleistering, al dan niet op gevelisolatie, gevelsteen, gevelbekleding, etc..
- aanbrengen van vloerisolatie, chape en vloerbekleding
- inbouwen van sanitair en toebehoren, op voorwaarde dat de doorboringen reeds werden aangebracht
- montage van stopcontacten en dergelijke, indien deze niet in de luchtdichte schil ingebouwd worden
Randvoorwaarden voor een meting met het oog op het aanbrengen van verbeteringen
Alle plaatsen, waarvan op basis van ervaring kan vermoed worden dat ze aanleiding kunnen geven tot belangrijke luchtlekken, moeten nog bereikbaar zijn, opdat na uitvoering van de test nog verbeteringen zouden kunnen worden aangebracht. Dat betekent dat bij lichte constructies als houtskeletbouw en hellende daken de binnenbekleding en de eventuele tweede isolatielaag in de leidingenspouw nog niet aangebracht mogen zijn.
Voorbereidende werken, vooraf uit te voeren door de opdrachtgever
Volgende zaken dienen in orde gebracht te worden vóór de aanvang van de meting:
- verwijderen van as uit kachels, open haarden, verbrandingsketels, …
- doven van alle niet-elektrische verwarmingstoestellen (verwarmingsketels, boilers, ovens, …)
- vullen van alle sifons van aflopen; is dit niet mogelijk dient de afloop luchtdicht te worden afgekleefd
- sluiten (maar niet speciaal afkleven) van alle openingen in de buitenschil die normaal dicht zijn:
- venster- en deuropeningen
- afsluitbare aansluitingen van kachel of open haard (schouw, toevoerlucht, …)
- kleppen van brievenbus, dampkap, …
- sluiten (maar niet speciaal afkleven) van alle binnendeuren, luiken, … die verbinding geven met vertrekken die niet in de meting worden betrokken (onverwarmde kelder, onverwarmde zolders, …)
- sluiten (maar niet speciaal afkleven) van alle deuren van inbouwkasten en dergelijke die normaal gesloten zijn
- volledig afdichten van toe- en afvoeren in de buitenschil van de mechanische verluchting- of luchtverwarmingsinstallatie
- openen van de binnendeuren tussen alle vertrekken die in de meting worden betrokken
- berekenen van het netto volume van de delen van het gebouw die gemeten worden
Op de dag van de meting
Alle te meten lokalen dienen vrij toegankelijk te zijn gedurende de volledige duur van de meting.
In alle te meten lokalen dient voldoende verlichting aanwezig te zijn.
Er dient een elektrische aansluiting 220V voor 1000 watt per ventilator aanwezig te zijn.
Voor het lokaliseren van luchtlekken in hoge lokalen dient een ladder aanwezig te zijn.
Het dak moet toegankelijk zijn.
Regen en/of vocht op daken en muren kunnen de testresultaten beïnvloeden.
Voor de nauwkeurigheid is het belangrijk dat de test wordt uitgevoerd bij windsnelheden onder 4 Beaufort.
Planning en meerkosten
Twee weken op voorhand dient er in overleg een datum afgesproken te worden. Bij annuleren van de afspraak de dag voordien of de dag zelf wordt een kost van €75 excl. BTW doorgerekend.
Indien de blowerdoortest niet kan doorgaan omdat de constructie zelf nog niet voldoende luchtdicht is (bv. door het ontbreken van een kelderdeur of zolderluik), dan wordt een transportkost van €75 excl. BTW doorgerekend als uw woning zich binnen een straal van 50 km van ons kantoor bevindt. Voor woningen die zich buiten deze straal bevinden zal er nog een extra kost bijkomen à 0,65€/km.
Algemene voorwaarden
Volgende documenten dienen voorgelegd te worden voor aanvang van de keuring. Indien één van volgende documenten niet voorhanden is bij aanvang van de keuring, kan dat aanleiding geven tot het niet starten van de keuring of een herkeuring:
- as-builtplan, bouwplan of rioleringsplan
- omgevingsvergunning
- Facturen van rioleringsonderdelen (bv. regenwaterput, septische put, infiltratievoorziening,…)
- aanstiplijst GSV hemelwater
- foto’s van de aanleg van het afwateringssysteem
- briefwisseling van de rioolbeheerder
De rioolkeuring kan pas plaatsvinden als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
- De installatie (putten en leidingen tot aan de rooilijn, standleidingen naar elk toestel) is klaar, maar de toestellen (bad, toiletpot, …) nog niet zijn geplaatst. Dit is zeker belangrijk voor bijvoorbeeld appartementen.
- De werf kan op een veilige manier betreden worden;
- De huisaansluitputten, toezichtsdeksels en aftappunten zijn toegankelijk en met normaal gereedschap gemakkelijk te openen;
- Er is elektriciteit (stopcontact) en water (aftappunt) ter beschikking voor het uitvoeren van de keuring;
- Het rioleringsstelsel is volledig aangelegd vanaf het afvoerpunt tot de rooilijn/lozingspunt.
- De toezichtsputten en/of de leidingen zijn vrij van obstakels, zand, slib, steen, enz.;
- Tijdens de keuring mogen er geen toestellen in gebruik zijn die gebruik maken van de afvoer (bv. wasmachine);
- De te onderzoeken leidingen transporteren geen chemische, corrosieve, irriterende of ontvlambare effluenten;
- De voertaal tijdens de keuring geschiedt in het Nederlands, het attest wordt in de Nederlandse taal opgesteld;
- De keuringsinstelling en zijn keurders moeten alle gegevens die het bij de vervulling van zijn opdracht worden verzameld als vertrouwelijk behandelen.
- Zonder voorafgaand schriftelijk akkoord van de opdrachtgever mogen geen resultaten van verrichte onderzoeken aan derden worden meegedeeld, uitgezonderd aan de gemeente/rioolbeheerder die verantwoordelijk zijn voor het gebied waar de keuring plaats vindt. Werknemers van de keuringsinstelling die tot dezelfde juridische entiteit behoren en contractuele keurders worden niet als derden beschouwd.
- De keuringsinstelling mag de ervaring die het opdoet bij keuringen van privé-riolering voor intellectuele doeleinden (organisatie van cursussen, uitgifte van algemene publicaties, enz.) gebruiken, mits het alle voorzorgsmaatregelen neemt om identificatie van de eigenaar door derden te voorkomen.
De keurder heeft het recht om een opdracht te weigeren of te onderbreken als aan de voorwaarden niet is voldaan of indien een veilige uitvoering van de keuring niet kan worden gegarandeerd. Wanneer de privé-riolering niet-conform wordt bevonden, dient er een herkeuring aangevraagd te worden na aanpassing van de herstelmaatregelen binnen de vooropgestelde hersteltermijn. De herkeuring van de privéwaterafvoer beperkt zich tot het deel van de privéwaterafvoer waar de herstelmaatregelen zijn opgelegd, op voorwaarde dat de keuring uitgevoerd wordt door dezelfde keurder.